Formula E


Bienvenidos a esta nueva sección que os presentamos del blog, a partir de ahora nos gustaría ir informándoos de esta nueva categoría que echó a rodar la temporada pasada y que cuenta con el respaldo de la FIA

La Formula E es un campeonato de monoplazas pionero ya que se trata de la primera serie de carreras totalmente eléctricas del mundo. La competición se inauguró en las calles de Beijing a finales de 2014, y terminó su primera temporada en Londres del 2015, compitiendo en las calles de 10 ciudades del mundo que más adelante os mostraremos.

El campeonato consta actualmente en la temporada 2015-2016 de 9 equipos constituido cada uno de ellos por dos pilotos en los que podemos encontrar chicas entre ellos.

Lo que la Formula E quiere representar es una visión de futuro para la industria del motor, que sirva como marco para la I+D en todo vehículo eléctrico para aumentar el interés general en este tipo de vehículos y la promoción de energías limpias y sostenibles.

La Formula E también funciona con un campeonato abierto permitiendo a los equipos y los fabricantes la oportunidad de mostrar sus propias innovaciones de energía eléctrica. Trabajando con las especificaciones técnicas establecidas por a FIA, los equipos centran sus esfuerzos en la mejora y el desarrollo de trenes de potencia y tecnología de las baterías con el objetivo de implementarlo en el mercado de vehículos eléctricos de serie.

Las claves del campeonato se centran en torno a tres valores fundamentales de energía, medio ambiente y entretenimiento y es una fusión de la ingeniería, la tecnología, el deporte, la ciencia, el diseño la música y el entretenimiento todo combinado para impulsar el cambio hacia el futuro electrico.

A continuación os mostramos el coche:


Especificaciones técnicas

Design

  • Aerodynamics optimised to facilitate overtaking
  • High ride height sensitivity and wide range of suspension set up possibilities to tackle the city centre streets
  • Cost effectiveness
  • Compliant to FIA safety regulations

Technology

  • Use of latest technology, pushing the boundaries for the future
  • Compromise between performance and cost effectiveness wherever possible
  • Extensive use of composite materials but limited usage of the most expensive carbon fibres

Dimensions

  • Overall length: 5000mm (max)
  • Overall width: 1800mm (max)
  • Overall height: 1250mm (max)
  • Track width: 1300mm (min)
  • Ride Height: 75mm (max)
  • Minimum weight (inc driver): 888kg (batteries 320kg)

Power

  • Maximum power: 200kw, equivalent to 270bhp
  • Race mode (power-saving): 150kw, equivalent to 202.5bhp
  • FanBoost (race-only): Temporarily increases max power from 150kw to 180kw. (Increase of 30kw / 40.5bhp)
Maximum power will be available during practice and qualifying sessions. During races, power-saving mode will apply with the FanBoost system temporarily allowing maximum power for a limited time of 5 secs per car.

The amount of energy that can be delivered to the MGU by the RESS is limited to 28kwh. This will be permanently monitored by the FIA.

Performance

  • Acceleration: 0 - 100 km/h (0-62mph) in 3 secs
  • Maximum speed: 225 km/h (140mph)

Power unit

  • MGU by McLaren
  • Maximum of two MGU's allowed
  • MGU's must be linked only to the rear axle
  • The use of traction control is forbidden

Traction battery

  • The traction battery is a Rechargeable Energy Storage System (RESS) and supplies electric energy to the Power Circuit and thus to the traction motor. Any onboard battery electrically connected to the Power Circuit is considered to be an integral part of the vehicle's traction battery

RESS

  • A Rechargeable Energy Storage System (RESS) is a system that is designed to propel the car via the electric motor. In order to comply they must be:
    • FIA Standard
    • The maximum weight of the Battery Cells and/or Capacitor of the RESS must not be higher than 200kgs
    • All Battery Cells must be certified to UN Transportation Standards as a minimum requirement

Chassis

  • Chassis / Survival cell - Carbon/aluminium honeycomb structure made by Dallara
  • Front and rear wing - Carbon structures and Aero styling by Dallara
  • Bodywork - Carbon - Kevlar honeycomb structures made by Dallara

Gearbox

  • Hewland paddle-shift five-speed sequential gearbox
  • Fixed gear ratios to reduce costs

Brakes

  • Standard two separate Hydraulic systems, operated by the same pedal
  • Brake material is free choice
  • Calipers; the section of each caliper piston must be circular. The body of the callipers must be made from aluminium alloy

Wheels & tyres

  • Bespoke 18" treaded Michelin tyres for use on both wet and dry conditions/surfaces
  • Championship specific wheel dimensions
  • O.Z. Racing Magnesium rims. Max width front - 260mm / rear 305mm. Max Diameter - front 650mm / rear 690mm

Electronics

  • McLaren Electronics ECU/GCU including data logging system
  • Power supply management unit
  • CAN data acquisition pre-equipment
  • FIA Marshalling system
  • Beacon receiver
  • Telemetry is not permitted

Suspension

  • Double steel wishbones, pushrod operated, twin dampers and torsion bars suspension (front) and spring suspension (rear)
  • Adjustable ride height, camber and toe
  • Two way (front) / Four way (rear) adjustable Koni dampers
  • Adjustable anti-roll bar (front/rear)

Steering system

  • Non assisted rack and pinion steering system (power assistance is allowed)
  • Steering wheel with dashboard, marshalling display, gear change and clutch paddles

Safety

  • FIA safety standards including: front, side, rear and steering column impact tests
  • Front and rear roll hoop, impact structures and monocoque push tests
  • Anti-intrusion survival cell protection panels
  • Wheel retainer safety cables
  • Extinguisher system (electronically operated)
Los equipos y los pilotos participantes en el campeonato son los siguientes :






El calendario para la temporada 2015-2016 es el siguiente:


  • Round 1 – 24 Oct 2015 Beijing, China
  • Round 2 – 07 November 2015 Putrajaya,Malaysia
  • Round 3 – 19 December  2015Punta del este,Uruguay
  • Round 4 -06 February 2016 Buenos Aires Argentina
  • Round 5 – 12 March 2016 Mexico City , Mexico
  • Round 6 – 02 April 2016 Long Beach USA
  • Round 7 – 23 April 2016 Paris,France
  • Round 8 – 21 May 2016 Berlin ,Germany
  • Round 9 – 04 june 2016 Moscow ,Russia
  • Round 10 -02 july 2016 London,United Kingdom

1 comentario:

  1. Me gusta mucho la Fórmula E, he seguido todas sus carreras (incluidas las pruebas de clasificación) desde que se inició hace más de un año.
    Sólo le falta una cosa: liberar la fabricación de chasis, que cada equipo pueda diseñar el propio, así no son todos iguales.
    Con eso (que creo está previsto para su quinta temporada), pasaría a ser una gran categoría (incluso mejor que la F1).
    Abrazo!

    ResponderEliminar